fredag 24 februari 2012

Bokstaven A

Jag köpte en hyperintressant bok idag på bokrean. Lärda ord för alla heter den och innehåller ett av mina favoritämnen: etymologi (ordens historia). En veritabel guldgruva som jag bara måste få vaska fram guldkorn ur under tråkiga stunder i mitt liv för att känna att orden och själen får vingar igen. Och det skulle inte förvåna mig ett dugg om jag skriver en del här i Tankeverkstaden med hänvisningar dit och associationer från ord som behandlas i boken. Näring för själen. Tankar för huvuvdet och ny förståelse. Crazy? Jo, lite. Men det får vara så. Det underlättar att vara lite crazy sägs det.

Bokstaven A är det första som behandlas i boken. Det kommer från det feniciska ordet alef som betyder oxe. Det avbildades lite lutande och snedvänt så att det liknade ett oxhuvud. Sen tog - som vanligt - grekerna över och gjorde bokstaven till sin med sitt första tecken: alfa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar